Detailplaneeringu koostamise algatamise ettepaneku tegija on Hydro Texaco Eesti AS. Detailplaneeringu koostamise algatamise ettepanek laekus 21.05.2004.a, ettepaneku nr LÜ-051-2004.
2. Planeeringu eesmärk, planeeritava ala suurus, andmed planeeringualal olevate kruntide kohta ja lähteülesande kehtivusaeg
Detailplaneeringuga käsitletav ala hõlmab Kalda tee 24 kinnistut, osaliselt Kalda tee 24a maaüksust ja Kalda tee maa-ala. Planeeritava ala suurus on ca 8400 m². (Planeeringu graafilises osas on detailplaneeringuala piir nihutatud kaartide paremaks lugemiseks krundi piirilt naabermaaüksuste territooriumile). Detailplaneeringu eesmärgiks on Kalda tee 24 ümberkruntimine kaheks iseseisvaks krundiks ning moodustatavatele kruntidele ehitustingimuste määramine automaattankla ja äripinnaga korterelamu rajamiseks. Planeeritava Kalda tee 24 krundi omanik ja krundi olemasolev maakasutuse sihtotstarve on järgmised: l krundi omanik- AS Hydro Texaco Eesti; l krundi maakasutuse sihtotstarve- 100% ärimaa; l krundi pindala- 5409 m². Lähteülesanne on kehtiv 18 kuud.
3. Arvestamisele kuuluvad kehtestatud planeeringud ja muud dokumendid
Planeeringu lähtedokumendid: l Detailplaneeringu koostamise algatamise ettepanek 21.05.2004.a; l Kalda tee 24 krundi detailplaneeringu lähteülesanne, töö nr LÜ-051-2004, mis on kinnitatud Tartu Linnavalitsuse 01.07.2004.a korraldusega nr 1308. Arvestamisele kuuluvad planeeringud ja dokumendid: l Asjaõigusseadus; l Planeerimisseadus; l Ehitusseadus; l jt planeerimise aluseks olevad normdokumendid; l Tartu Linnavolikogu 06.10.1999.a määrus nr 99 `Tartu linna üldplaneeringu kehtestamine`; l Tartu Linnavolikogu 25.09.1997.a otsus nr 145 `Kalda tee 22 ja Kalda tee 28 vahelise maa-ala detailplaneeringu kehtestamine`; l `Kalda tee lõigus Sõpruse pst- Kaunase pst tänava rekonstruktsioon`, tööprojekt OÜ Tinter Projekt 43-99-PL; l Tartu Linnavalitsuse 26.02.2004.a korraldus nr 415 `Kalda tee lõigus Sõpruse pst- Kaunase pst rekonstruktsiooni tööprojekti osalise korrektuuri projekteerimistingimuste määramine`; l Eesti Vabariigi Valitsuse 24.01.1995.a määruse nr 36 `Katastriüksuse sihtotstarvete liikide ja nende määramise aluste kinnitamine`; l Tartu Linnavalitsuse 25.11.2003.a korraldusega nr 4305 kinnitatud juhend `Planeeringu koosseis ja vormistamise nõuded`; l Tartu Linnavolikogu 19.06.2003.a määrus nr 33 `Tartu linna ehitusmäärus`. 4. Lähteseisukohad planeeringu koostamiseks Detailplaneeringu koostamisel on aluskaardina kasutatud OÜ Tartu Kinnisvara Grupi (tegevuslitsents nr 459 MA v.a. 06.12.2001.a) poolt novembris 2003.a koostatud geoalust täpsusastmega 1:500 (töö nr M- 095-03).
4.1. Olemasoleva olukorra iseloomustus
Planeeringuala hõlmab Kalda tee 24 kinnistut ja osaliselt Kalda tee 24a maaüksust ning Kalda tee maa-ala. Andmed olemasoleva krundi kohta: Kalda tee 24 - l krundi omanik- AS Hydro Texaco Eesti; l krundi maakasutuse sihtotstarve- 100% ärimaa; l krundi pindala- 5409 m². Planeeringualal kehtib 1997.a kehtestatud `Kalda tee 22 ja Kalda tee 28 vahelise maa-ala detailplaneering`. Nimetatud planeeringuga on Kalda tee 24 krundile ette nähtud üks kahekorruseline hoone ehitusaluse pindalaga kuni 1000 m², krundi maakasutuse sihtotstarve- 50% büroo ja teeninduse maa-ala, 50% tanklate maa-ala. Juurdepääsud planeeritavale hoonele olid ette nähtud Kalda teelt lõuna poolt nn jalakäijate kiire kõrvalt ja krundi läänepoolsest osast. Ligikaudne varemplaneeritud ehitusala ja teede jooned on toodud planeeringu kaardil nr 2. Peale käesoleva detailplaneeringu kehtestamist muutub eelpool kirjeldatud varasem planeerimislahendus kehtetuks Kalda tee 24 osas. Kalda tee 24 krunt piirneb põhjast hoonestamata kinnistuga, idast, läänest ja lõunast tänavaalaga. Idast kulgeb jalakäijate tänav, läänest Anne tn ja Kalda teed ühendav tänav ja lõunast magistraaltänav- Kalda tee. Kõik nimetatud teed on asfaltkattega. Kalda tee on planeeringuala ulatuses 3-realise sõidutee osaga (üks suund kesklinna poole, kaks sõidurida suunaga Ihaste poole) tänav, mille Kalda tee 24 krundi poolses osas on äärekiviga eraldatud asfaltkattega kõnnitee, jõepoolses küljes nõuetekohane äärekiviga eraldatud kõnnitee puudub. Juurdepääs planeeritavale krundile on Kalda teelt lähtuva korruselamute juurdepääsuteelt. Planeeritaval krundil kulgeb mitu isetekkelist kruusakattega jalgrada, millest valdav osa läbib krunti ida-lääne suunaliselt. Lisaks paiknevad samalaadsed jalgrajad krundi edela- ja loodeosas. Krundi lääneosas paikneb kruusakattega ulatuslikum plats, mida kasutatakse sõidukite parkimisalana. Krundi kruusakattega teedevõrgustiku alt välja jääv maa-ala on kaetud rohttaimestikuga. Planeeritaval alal puudub kõrghaljastus. Kalda tee 24 krunt on hoonestamata. Planeeringuala reljeef on tasane, ühtlane langus on kirdest edelasse. Planeeringualal (va keskosa) paiknevad mitmed insenervõrgud. Kalda tee 24 krundil kulgevad reoveekanalisatsioon, sadeveekanalisatsioon, veetrass, sidekaabel, elektriõhuliin, madal- ja kõrgepingekaablid, gaasitrass, soojatrass. 4.2. Planeeringuala kontaktvööndi funktsionaalsed ja linnaehituslikud seosed Planeeritav ala paikneb Tartu kesklinnast ca 3 km kaugusel, Annelinna linnaosas. Planeeringualasse jääv Kalda tee on kahesuunalise liiklusega planeeringualas 3 sõidureaga asfaltkattega sõiduteega tänav. Sõidutee Kalda tee 24 krundi poolses osas on äärekiviga eraldatud asfaltkattega kõnnitee, jõepoolses osas kõnnitee puudub. Planeeringu lääneosas kulgeb asfaltkattega sõidutee- juurdepääs korterelamutele. Planeeringuala läbivad mitmed kruusakattega jalgrajad. Planeeringulahendus muudab olemasolevat liikluskorraldust (vt kaart nr 3). Kalda teed on planeeritud laiendada, lisaks on planeeritud juurdepääsud Kalda teelt planeeritavatele kruntidele. Kalda tee liikluslahenduse planeerimisel on arvestatud Kalda tee lõigus Sõpruse pst- Kaunase pst tänava rekonstruktsiooni tööprojektiga (OÜ Tinter Projekt 43-99-PL) ja Kalda tee lõigus Sõpruse pst- Kaunase pst rekonstruktsiooni tööprojekti osalise korrektuuri projekteerimistingimustega ja käesoleval hetkel OÜ Tinter Projekti poolt koostatava Kalda tee rekonstrueerimisprojektiga. Planeeringuala paikneb nõukogude perioodil rajatud korruselamutega hoonestatud linnaosas. Viimastel aastatel on toimunud kiire kaubanduskeskuste ehitamine just Annelinna lõunaosas kulgeva ja planeeringuala läbiva Kalda tee äärde. Planeeringuala kontaktvöönd on puhtakujuline elamupiirkond, kus valdav osa hoonestusest on 5-korruseline lamekatustega mitme trepikojaga korterelamud. Välisviimistluseks telliskivi ja krohv. Kalda tee äärsete paneelelamute hoonestusjoon kulgeb kaarjalt ja arvestab Kalda tee kulgemist. Tänavast eemale jäävad korterelamud paiknevad kindla rütmiga moodustades sõidukitele suletud sisehoove ning transpordile avatud juurdepääsuteede ja parkimisalade koridore. Planeeritud korterelamu hoonemaht arvestab olemasolevate naaberhoonetega- Kalda tee äärsesse ossa on ette nähtud 5 korrust. Äripinnaga korterelamu ärifunktsiooniga osa (Pos 1 krundi hoonestusala põhjapoolne osa) on ette nähtud 1-korruselisena. Äripindadega korterelamu (pos 1) puhul on määratud kohustuslik ehitusjoon Kalda tee suhtes sõltuvalt Kalda tee 20 ja 28 hoonete paiknemisest. Planeeritud automaattankla on olemasolevast Kalda tee hoonestusjoonest planeeritud tuua ettepoole. (Tanklarajatiste puhul ei ole kohustuslikku ehitusjoont määratud). Tankla olemasolevast ehitusjoonest ettepoole toomine on põhjendatud, kuna automaattankla puhul ei ole tegemist mahult domineeriva rajatiste kompleksiga. (Lisaks lihtsustab Kalda tee lähedus tankla kasutamist ja ei too liiklusvoogu korterelamute vahele). 1997.a kehtestatud Kalda tee 22 ja Kalda tee 28 vahelise maa-ala detailplaneeringuga on Kalda tee 24 taha jäävale tühjale Kalda tee 26 krundile planeeritud 5-15 -korruseline äri -ja korruselamu funktsiooniga hoone. Nimetatud planeeringus on ehitusala fikseeritud laiaulatuslikult ja pole määratud kohustuslikku ehitusjoont ega uushoonestuse konkreetset asukohta. Kontaktvööndi kruntide struktuur lähtub korterelamute paiknemisest ja ühendusteedest. Korterelamutega hoonestatud maaüksuste piirid jälgivad hoonete kontuure ja paiknevad reeglina kõrvuti st, et hoonetevahelised teed ei ole välja krunditud vaid teed kulgevad üle erinevate maaüksuste. Kruntide piirid pole looduses tähistatud (piirdeaiad puuduvad). Annelinna algne planeering kujutas endast vabaplaneeringuga ala, kus hoonetevaheline maa-ala oli avatud kõigile elanikele, seetõttu on hilisem kruntimine olnud raskendatud. Lähimateks koolideks on Tartu Descartes´i Lütseum ja Tartu Kommertsgümnaasium, lähimateks kaubanduskeskusteks on `Eedeni` kaubanduskeskus, T-Market, Annelinna keskus. Kalda teed läbivad linna ühistranspordi bussiliinid. Planeeringuala piirkond kuulub kaugkütte teeninduspiirkonda. 1997.a kehtestatud Kalda tee 22 ja Kalda tee 28 vahelise maa-ala detailplaneeringuga on Kalda tee 24 krundile planeeritud üks 2-korruseline hoone, krundi täisehitus 20% ja maakasutuse sihtotstarbega 50% büroo ja teeninduse maa-ala, 50% tanklate maa-ala. 1997.a kehtestatud planeeringu muutmine on põhjendatud, kuna tankla rajamine realiseeritakse automaattanklana, mille ruumivajadus on oluliselt väiksem kui teenindushoonega seotud tanklal ja sel juhul säilub võimalus jätkata Kalda tee äärset hoonestustava ka Kalda tee 24 krundil, kuhu on planeeritud 5-korruseline korruselamu. Planeeritud korruselamu kohustusliku ehitusjoone asukoht tuleneb Kalda tee äärsete naaberhoonete paiknemisest. Eelpool toodud analüüsist lähtuvalt on põhjendatud planeeringuga määratud ehitusõigus ja maakasutuse tingimused (vt planeeringu põhikaart). 4.3. Planeeritava maa-ala kruntideks jaotamine Olemasolev Kalda tee 24 maaüksus jagatakse kaheks krundiks. Tabel 1. Maakasutuse bilanss
80% EK- korruselamumaa
Kinnistut läbiv olmekanalisatsioonitorustik DN500 on planeeritud likvideerida ning see on planeeritud Kalda teele. Planeeritavale alale planeeritavate hoonete olmereoveed juhitakse planeeritavasse Kalda tee ühiskanalisatsioonitorustikku. Planeeritavate ärihoone-elamu kanalisatsiooni välisvõrk lahendatakse eraldi projektiga.
Planeeritud sademevee kogus on orienteeruvalt 31 l/s, olmereovete kogus on: Q=25,5 m³/d kogu planeeritavalt alalt.
4.9.3. Välisveevarustus Olemasolev olukord. Planeeritavat ala läbivad linna ühisveevärgi veetorustikud DN200 ja DN150. Planeeritud lahendus. Kinnistu piirides olevad malmist veetorustikud DN200 ja DN150 on planeeritud ümber tõsta tänava maa-alale, paralleelselt tänava äärekiviga. Planeeritava ala orienteeruv arvutuslik joogivee vajadus on 25,5 m³/d. Veeühendus on planeeritud Kalda tee planeeritud veetorustikust De200. Ühendustorustikul krundi piirist väljapoole tuleb paigaldada ühendustorustiku sulgarmatuur. Vastavalt tehnilistele tingimustele on planeeritud igale kinnistule üks veeühendus, veemõõdusõlmega peale hoonesse sisenemist. Tänavale on planeeritud tuletõrjevee võtmiseks hüdrandid Kalda teele ja jalakäijate kiirele. Planeeringukohaste torustike ehitamiseks koostatakse tööprojektid vastavalt tehnilistele tingimustele ja kooskõlastatakse Tartu Veevärgiga. 4.9.4. Elektrivarustus Olemasolev olukord. Planeeritavat ala läbivad madalpinge tänavavalgustuskaabel ja eriti tähtsad 10 kV maa-alused kõrgepinge elektrikaablid (3 tk) ning seal paikneb tänavavalgustuse mast. Planeeritud lahendus. Planeeritavale maa-alale jäävad 10 kV kaablid on planeeritud paigaldada 1,0 m sügavusele parkla pinnast ning monteerida kaitsetorudesse ja nende kaitsetsooni paigaldada lisaks 3 A-klassi kaitsetoru (DN160 mm). Elektri maakaablitele ning valgustusmastile on planeeritud servituudid. Kalda tee tänavavalgustuse kaablite ja valgustite asukohad lahendatakse tervikuna Kalda tee ja Kaunase puiestee ristmiku rekonstrueerimise projektiga. Elektrienergia tarbimine antud krundil on planeeritud kruntide ning elamu valgustuseks ja olmetehnoloogiaks ning tankla tehnoloogia toiteks. Planeeritav tarbimisvõimsus elamule on 270 kW 3x450 A. Elektriga varustamine toimub pos 1 ja pos 2 krundi piirile tänava äärde planeeritud 0,4 kV sektsioneeritud transiitkapi 2-kohalise elektri liitumiskilbi kaudu, mille toide on planeeritud Fiidripunkti alajaama 0,4 kV jaotlast kahe (2) maa-aluse kaabliga. Elektrikaablid on planeeritud kõnnitee alla. Antud elektrivarustuse lahendus ei garanteeri elektrienergia saamise võimalust ilma võrguühenduslepingu vormistamiseta ning liitumistasuta. 4.9.5. Sidevarustus Olemasolev olukord. Planeeritavat ala läbib sidekanalisatsioon. Planeeritud lahendus. Planeeritav elamu on planeeritud varustada sidekaablitega vastavalt tehnilistele tingimustele nr.2983224, mis näeb ette ühenduse Kalda tee 30 RSS KSX krossi kaablikanalisatsioonist. Planeeritavat ala läbivale sidekanalisatsiooni kaablitele on planeeritud servituut. 4.9.6. Soojavarustus Planeeritud lahendus. Planeeritav ala asub kaugkütte piirkonnas ning Kalda tee kinnistuid läbib soojustrass, mis läbib planeeritava krundi loode- ja kirdenurka. Planeeritud kinnistute soojavarustuse arvutustes on lähtutud detailplaneeringuga ette nähtud hoonestuse välja ehitamise lubatud mahust. Krundi planeeritav soojavajadus kogu planeeritava hoonestuse väljaehitamise korral on toodud tehnilistes näitajates. Planeeritavate elamute soojavajadus kütteks, ventilatsiooniks ja sooja vee tootmiseks on 800 kW, mis on planeeritud korvata kaugküttega. Planeeritava ala põhjapiiril paiknevast soojatrassist on planeeritud kaugkütte ühendus. Vastavalt tehnilistele tingimustele on planeeritud krunti läbiv soojustrass ümber paigaldada alates soojakaevust 12-K-09 vahetult ja paralleelselt väljaspool planeeritava krundi põhjapiiri ning idapiiril piki jalakäijate kiirt kuni Kalda tee 28 ühendustrassini. Soojustrassile on planeeritud servituudiala 2,0 m kummalegi poole. Planeeringukohaselt vajalike soojatorustike ehitamiseks koostatakse tööprojekt vastavalt tehnilistele tingimustele (nr.92/04). 4.9.7. Tehnovõrkude tehnilised näitajad Soojavõimsus planeeritud mahus hoonestuste puhul 800 kW Veevajadus 25,5 m³/d Kanalisatsioon 25,5 m³/d Sademevee kanalisatsioon 31,0 l/s Elektrivõimsus 3x450 A 270 Kw Sideressursi vajadus 55 abonomenti Tabel 3. Väliste tehnovõrkude orienteeruvad pikkused